in

7 أكلات تساعدك في علاج حروق الشمس!

7 أكلات تساعدك في علاج حروق الشمس!

شمس الصيف صعبة بتعرضنا للبقع وأحيانا الحروق، لكن في أنواع من الأكل يقدر يساعدنا في تخفيف الحروق وآثار الشمس وكمان هتساهم في حمايتنا منها في المستقبل!

1# البطاطس

النشا اللي في البطاطس بيخليها مهدئ ممتاز للبشرة بيخفف من حدة الشعور بالحرقان والألم الناتج من حروق الشمس. هنبشر البطاطس ونهرسها في الخلاط كويس ونعمل بيها كمادات على الحروق عشان تهدّي الوجع.

2# الخيار

الخيار مش بس مرطب ممتاز، لكنه فعال جدا في تخفيف الاحمرار وآثار الحروق وبيهدّي البشرة ويخفف الشعور بالألم في وقت قليل جدا. ممكن نستخدم شرايح خيار رفيعة على الحروق أو نهرس الخيار في الخلاط وندهن بيه مكان الحروق وهيكون هايل في الحالتين!


3# الفراولة

الفراولة مرطبة جدا زي الخيار، وحمض التانيك اللي فيها بتخفف لسعة الحروق والالتهاب وبتبرّد البشرة، ممكن نستخدم شرايح فراولة على الأماكن الملسوعة من الشمس أو نهرسها في الخلاط وندهن مكان الحروق بيها.

4# الرايب والزبادي

الاتنين ليهم نفس التأثير المهدئ للبشرة وبيقللوا الشعور بالألم وبيبردوا الحروق بسرعة كبيرة وبيساعدوا في إخفاء أثرها. مش بس حروق الشمس لكن كمان آثار لسع الحشرات.

5# الشوفان

الشوفان مليان مضادات أكسدة ومواد مضادة للالتهاب بتخليه هايل في تخفيف حروق الشمس وتخفيف الشعور بالألم والحكة. نقدر نطبخ الشوفان في الزبادي أو اللبن ولما يبرد ندهنه فوق الحروق، أو نطحن الشوفان في المطحنة ونضيفه في مياه الاستحمام في البانيو ونقعد فيها شوية عشان يهدي الجسم كله.



6# العسل

Soulager+la+toux

العسل من أكتر الحاجات فاعلية في علاج حروق الشمس واللسعات بشكل عام، بيخفف الشعور بالألم بسرعة وبيمنع الالتهاب وبيسرّع عملية العلاج أكتر حتى من بعض المضادات الحيوية!  

7# الشاي الأخضر

حل مناسب جدا للبقع الداكنة اللي بتسببها الشمس في الوش وحروق الوش خصوصا في المنطقة المحيطة بالعين، الشاي الأخضر مليان مضادات أكسدة ومضادات التهاب بتخليه يبرد البشرة ويساعد في علاجها، نستخدم أكياس الشاي الأخضر الساقعة لتهدئة الالتهاب والاحمرار وعلاج البشرة من الأثار المضرة للشمس.

وأخيرا .. الأكلات دي كلها مش بس بتعالج آثار الشمس لما نستخدمها على البشرة، لكن أكلها بانتظام بيدعم الجسم بفيتامينات ومضادات التهابات تخليه أقوى ضد أشعة الشمس ومايتعرضش للحروق بسهولة، مع الحرص على استخدام كريمات الحماية من الشمس دايما قبل ما نخرج في الشمس.