حلويات دليل المطاعم

بامبكين / Pumpkin

 

النوع  : حلويات

التليفون : 0227352595

العناوين  : الزمالك :  15 ب شارع طه حسين

معلومات عن المطعم :

“بامبكين” بدأوا في الإسكندرية عام 1999 وهم رواد في إنتاج أنواع مختلفة من التارتات والكيك والفطائر زي فطيرة التفاح المخبوزة كلها طبقًا لوصفات أوربية وكندية وأمريكية. أكثر من 25 نوع تارت وكيك لقيناهم في المنيو على الرغم من أن اللي لقيناه هناك لما رحنا كان حوالي 10 فقط لأن الأنواع الثانية خلصت، هـ تلاقي بالقهوة، البلح والمكسرات، وباللوز، ووايت فورست، والتشيز كيك بمذاقات مختلفة زي الكريز وكمان التوت، القرفة، وواحدة فيها 3 أنواع شوكولاتة، والتوفي، وشوكولات موس، والفواكة وغيرها.

أحلى حاجة في المنيو أن كل تارت له صورة بـ توضح كل مكون من مكوناته من خلال رسم توضيحي، وكاتبين سعر القطعة كام ولو أخذت التارت كله بكام، أسعار القطع كلها بـ تتراوح من 14 لـ 15 جنيه على حسب النوع، وسعر التارت كامل (8 قطع) اللي قطعته بـ 14 جنيه هو 105 وسعر تارت اللي قطعته 15 جنيه هو 110 جنيه، وبكده أنت بـ توفر 7 جنيه فى الأولى و10 جنيه في الثانية.

إحنا مش عارفين سبب تسمية المحل بامبكين (حلوى اليقطين أو القرع عسلي) لكن على الموقع بتاعهم كاتبين قصة جميلة للبامبكين رابطينها بالحلويات، وعلى الرغم من أنهم مشهورين بحلويات بوصفات عالمية لقينا عندهم إعلان عن توافر حلويات شرقية سورية بالمحل، العلبة الصغيرة سعرها 120 جنيه والكبيرة 130 جنيه بس شيك جدًا.

جربنا 4 أنواع مختلفة من التارت عندهم: التشيز كيك بالتوت، وتريبل شوكولات، وتارت التفاح، ومارس أند كريم، بـ تأخذهم تيك أواي لأن مافيش مكان قعود، كل قطعة تارت بـ تتحط في علبة صغيرة كارتون مثلثة نفس شكل وحجم القطعة، كل ده بـ يتحط في شنطة فيها شوك ومناديل وبـ يقفل الشنطة بدبابيس علشان ما تتبهدلش.

_________________________________________________________________________________________

كلمات دلالية
شير